Tankefeltterapi

Hvad er TFT og EFT​?

 

Lad mig lige starte med forkortelserne, for dem kommer jeg til at bruge en del.

 

TFT står for TankeFelt Terapi og EFT står for Emotional Freedom Techniques. Det er to behandlingsformer, som er tæt forbundne og alligevel meget forskellige. Som behandler bruger jeg begge former, og jeg skal nok forklare mere om dem herunder. 

 

Men til en start vil jeg fortælle om, hvad jeg gør – altså om, hvordan en behandling foregår, for det er egentlig meget enkelt: Jeg dutter meget, meget blidt på bestemte punkter i ansigtet, på overkroppen og på fingrene. 


Og ja, jeg ved godt, at det lyder mærkeligt og skørt, at det kan hjælpe med noget som helst at blive duttet i ansigtet, men det kan det - og det både genialt og blidt og dejligt.

 

Punkterne er de samme som man bruger indenfor akupunktur og zoneterapi, også kaldet meridianbaner. Og det er meridianbanernes endestationer, jeg bruger.

 

Nogle gange kommer de alle i spil, og andre gange bruger jeg kun de punkter, som jeg ved, vil give en løsning lige nu og her.

 

Min egen intuition er mit bedste arbejdsværktøj, for jeg kan godt sidde med en klient og få en fornemmelse af, at der er mere på spil og så sætter jeg flere punkter på. Plus at jeg så spørger ind til det, f.eks. om du føler, det er flovt, om du er vred, rasende osv. Det er med til at give en langt bedre behandling at de ting, som giver støj, bliver behandlet og forløst.

 

TFT bruger jeg ofte sammen med børn, for de er gode til at mærke ting i kroppen, men er ikke altid i stand til at sætte så mange ord på deres følelser. Så hér koncentrer vi os om det, der kan mærkes. - Og kan altså også sagtens bruges til voksne. 

 

EFT er mere orienteret omkring, at man selv er i stand til at beskrive det, der går én på og er bevidst om, hvad det handler om. Samtidig med at der tappes (eller duttes), siges der en sætning, f.eks.: ”Selvom jeg er bange for (…), så elsker og accepterer jeg mig selv 100%”. Det er super velegnet til voksne.

 

Det er vigtigt at understrege, at denne behandlingsform ikke er samtaleterapi, men er orienteret mod at vi forløser følelser. Det betyder ikke, at vi ikke taler sammen - det ville alligevel være lidt skørt. Men det er følelserne, som er i spil, og det er dem, der bliver taget fat på.

 

Du kender sikkert selv til, at man kan have en tanke, der giver en følelse i kroppen. Noget, der giver dig kuldegysninger eller ondt i maven. Eller måske noget, der får dig til at smile. Det er den sammenhæng mellem tanke og krop, som jeg går ind og arbejder med

Hvornår bliver noget til et traume og skal alt behandles?

Ja og nej. Dét, som er vigtigt at kigge på og gøre noget ved, er det, som støjer og forhindrer os i at leve livet i balance med os selv. Forhindrer os i at turde gøre det, som vi ønsker og som gør os glade.
 
Mange mennesker lever på en måde, hvor de bare gør dét, der forventes af dem. De har måske valgt en uddannelse, som de ikke trives med - men nu er de startet og så får de ikke rigtig stoppet, og det ender med, at de kommer til at arbejde med noget, de egentlig slet ikke gider. 
 
Og hvad gør man så? Man drømmer måske om noget andet, men ved jo, hvad man har, og det kan være svært at forlade det, man allerede kender. Også selvom det egentlig ikke udspringer fra eget ønske, men af et forventningspres, som både kan være skabt af omgivelserne, og af en selv.
 
Et traume behøver ikke være voldsomt med blod og tårer eller vildt og larmende. Et traume er en begivenhed eller måske bare en sætning, som er blevet sagt. Et ord, et blik, en handling … Fælles for dem alle er, at de har sat sig fast i dit sind eller krop. De har fået styrepinden og er med til at gøre, at du f.eks. ikke længere føler dig værdsat, lækker, klog, eller gør det rigtige i forhold til dig selv og lytter til dine egne behov først. At du er bange for at skille dig ud, tage den uddannelse du har lyst til, eller stoppe med den, du er gået i gang med - for hvad vil mor, far, venner og familien ikke sige til det.
 
Så et traume kan være en bred vifte af begivenheder. Vi har alle oplevet at blive gjort forkert, til grin, misforstået, tvunget til noget som vi ikke havde lyst til og den slags kommer til at give støj eller ballade på et eller andet tidspunkt. 
 
Derfor er det vigtigt at få det forløst og lagt ind på den hylde, hvor det hører til. På den måde kan vi meget bedre høre os selv og vores egne behov, og leve ud fra det sted, som giver os glæde.
 
Det er det bedste sted, der findes, og herfra at tingene bliver nemmere.

 

Hvordan foregår en behandling?  

 

Vi starter altid lige med at tale om og finde ud hvad det er som fylder og som vi skal have fokus på. 
 

Og jeg bruger enten TFT eller EFT ud fra hvad der bedst i den enkelte situation.
 

EFT bruger jeg, når den person jeg sidder med, er bevidst om, hvad det handler om og kan beskrive det. Samtidig med at der tappes, siges der en sætning, f.eks.: ”Selvom jeg er bange for….., så elsker og accepterer jeg mig selv 100%”. Det er super velegnet til voksne.
 

TFT bruger jeg, når der er et fysisk ubehag. Især børn, som kan have svært ved at sætte ord på, men kan mærke det i kroppen, er TFT perfekt til. 
 

De punkter jeg bruger er endestationerne på meridianbanerne. Meridianbanerne bruges i akupunktur og zoneterapi. Hver endestation har en følelse koblet på. Så når jeg taler med en klient, bruger jeg ikke nødvendigvis alle punkter, men tager udgangspunkt i hvad der er blevet fortalt. Og så bruger jeg de punkter, som matcher. 
 

Undervejs i en session spørger jeg ind til, om det er det samme, eller om det er blevet værre eller bedre. Har smerten flyttet sig, føles det tungt eller let?
 

Vi laver også en øjenøvelse undervejs. Vi tæller til 5 og nynner. Ja, det er ikke kedeligt og de fleste trækker lidt på smilebåndet, nå jeg præsenterer denne her. Det er sjovt og det, som er super ved øvelsen, er at hele hjernen bliver aktiveret. Og ja, jeg både nynner og tæller med hver gang. Ingen skal stå alene med den.
 

Til sidst taler vi igen om hvad det er jeg lige har behandlet for, så vi sammen sikrer os, at der ikke er noget ubehag tilbage. Det gør jeg ved at spørge ind til problemet, og sige nu vil jeg gerne have at du forestiller dig at du skal i skole. Du står op, pakker din taske, hvordan føles det? På denne måde sikrer jeg at vi er kommet meget langt ned i ubehaget, eller at der slet ikke er noget tilbage.

Kontakt mig

Rosenfeldtvej 18, 1.tv., 2665 Vallensbæk str.

Telefon: 29 89 09 49

E-mail: pernille@bothmann.dk

Du kan også booke tid online

Copyright © 2019 - Pernille Bothmann

Du er meget velkommen til at bruge mine tekster til inspiration.

Hvis du ønsker at benytte eller videregive mine tekster, bedes du angive PernilleBothmann.dk som kildehenvisning. På forhånd tak!